Road Trip USA 1-2 den Humpolec - San Francisco 2016

Splnění velkého snu začalo 6. 9. 2016 odjezdem z autobusového nádraží v Humpolci v 7:10 na Letišti jsme s bráchou v půl jedenácté a v 11 přichází Hajnej. Kolem 12. je tu Olda a pár minut po 12 je zde Martin - šéfík tohodle zájezdu. Je to cestovatelský světoběžník. Jdeme se odbavit a zahájit tuhle pouť. Před odletem do Frankfurtku, kde je Hajnej? To jsme se ptali všichni. Místo C2 nám seděl na D2 směr Eidhoven. Těsně vedle :-D Každopádně se postaral o smích. Letíme s Lufthansou a tak máme bublaninu a pivko. Za hodinku přistáváme ve Frankfurtu. Největším letišti v Německu a 3. největším v Evropě v počtu odbavených pasažerů. Odsud odlétame ze Z20 s United Airlines. Velikost letiště jsme opravdu poznali záhy. Bylo to snad přes kilometr k Z20. Chvíli zde sedíme a pak začíná chaos jak na bleším trhu. Americké společnosti dělají předvstupní pohovor, ale v šíleném stylu. Stíhám odpovědět na 2-3 věty pak už nerozumím. Nejsem silný angličtinář. Od školy jsem angličtinu nemusel použít. Přesto jsem přešel k dalšímu úředníkovi, ten mi podepsal palubenku a posílá mě k dalšímu úředníkovi. Vše je, ale v naprostém chaosu, protože tihle lidi jsou v pohybu, takže se opět shledávám s prvním uředníkem. Přičemž já sháním úředníka, co mi nalepí nálepku, že jsem prošel security prohlídkou. Když už se pro samolepku dostanu. Zaskočí mě otázkou jestli jsem prošel detenčním rámem. Protože tím jsem prošel v Praze, ale ve Frankfurtu už ne. Než jsem přišel na odpověď. Poslala mě sednout do rohu, kde jsem musel projít důkladnější prohlídkou. Nakonec na ní skončil, jak Hajnej, tak i Brácha, protože nenašel tu, co lepí samolepky. Prostě neskutečný bordel. Drží nás tu 40 minut. Asi 10 minut před odletem jsme všichni úspěšně prošli. Přednostně nás pustili dopředu. Nasedáme na Jumbo Jet 747, ale nějaký starší typ. Je tu jen jedna TV. K tomu se stala na letišti nehoda, kdy se letadlo srazilo s jedním vozidlem. Přijelo sem neskutečný množství hasičů a policistů. Vše jsme sledovali, protože to bylo o 2 brány dál. Vůbec si nedokážu představit 11 hodin letu v sakra těsném letadle. V Amerických airolinkách se člověk nedočká velkého pohoštění. Na vodu jsem čekal téměř 3 hodiny. Za celý let jsem vypil třetinku piva, dvojku vína a dvojku vody. Přistáváme kolem 19:45 a jdeme na pasovou kontrolu. Ta byla mnohem lepší než ta u letadla. Jen bráchu zaskočila v tom, že chtěl vidět papíry od rezervace auta. Dostáváme se ven a jedeme vlakem k půjčově aut. Dnejší vlak byl zvláštní v tom, že neměl mašinfíru. Martin Půjčuje Toyotu Siennu a vyrážíme do kempu. Nakupuje za San Franciscem první potraviny a jedeme. Vidím noční Pacifik. Přijíždíme do kempu Portola Redwood State Park Campground. Nejspíše pojmenovaný po prvním Evropanovi, který zde udělal průzkum Don Gaspar de Portola. Posvačíme. Hajnej vytáhl klobásy. To nás udivilo, že dokázal propašovat klobásy :-D Jídlo necháváme v autě, protože mívalové by si jinak mohli pochutnat. Na kemp jsme přijeli kolem 23 hodiny, tak spíme pod širákem. Vstávám před 7 hodinou, Kolem nás havrani a první jídlo co vařím jsou obyčejné fazole. Zde v tomto parku jsou nádrehné sekvoje. Vyrážíme kolem 8 ráno. V silniční dopravě jsou rozdíli jak u nás, ale o tom napíšu v 9. části dne, ve které je přejezd a minimum věcí k vidění. Míříme opět do San Francisca. San Francisco má kolem 1 milionu obyvatel. Po New Yorku je druhým nejhustěji lidnatým městem v USA. S aglomerací má San Francisco 8,5 milionu obyvatel. Původní Američané se v oblasti San Francisca usadili před 10 000 lety. První Evropan, který vplul do San Francisské zátoky, byl španělský průzkumník Don Gaspar de Portola v roce 1770. První španělská misie, Mission San Francisco de Asis byla založena o šest let později 29.června 1776. Na místě, dnes nazývaném Presidio, byla postavena malá vojenská tvrz. Na ostrově Alcatraz postavili Španělé malou vesnici nazvanou Yerba Buena. Později připadlo území Mexičanům a stalo se nezávislým, ale izolovaným. Po dobytí Kalifornie Spojenými státy byla vesnice v roce 1847 přejmenována na San Francisco. V té době bylo San Francisco malé městečko s nehostinnou geografií. To vše se změnilo za dva roky. Zlatá horečka do tohoto území přitáhla imigrační vlnu. Počet obyvatel se v prosinci 1849 zvýšil z 1 000 na 25 000. Železnice, bankovnictví a těžební průmysl přitáhl do města majoritní ekonomické síly. Na konci 19. století zde byly vybudovány 4 univerzity.
Zemětřesení v roce 1906, spolu se souvisejícím požárem, zničilo 80% města, včetně historického jádra. Zemřelo přes 3 000 lidí. Po roce 1906 bylo město rychle obnoveno. Otevření mostů San Francisco - Oakland Bay Bridge a Golden Gate Bridge v roce 1936 a 1937 způsobilo, že město bylo více dostupné a počet obyvatel prudce vzrostl. Během druhé světové války pak bylo hlavním přístavem, kde se naloďovala vojska pro válku v Tichomoří. První kam míříme je na vyhlídkové místo Twin Peaks 282 m n. m. Které dříve neslo jméno Los Pechos de la Chola či Breasts of the Indian Maiden. Je zde krásný pohled na celý San Francisco. Na celý záliv. Je vidět Downtown, tak přístaviště, tak Alcatraz i Golden Gate a Oakland Bay Bridge (Dvojmost) Těším se až uvidím město až uvidím Cable cary. Bohužel nejeli jsme sem kvůli městům, ale kvůli přírodním divům, takže z měst jsem si prošel asi takové to nejzaímavější, nebo část z nejzajímavějších věcí. Projíždíme městem a jedeme kolem Palace of Fine Arts Theatre z roku 1915 budova slouží k výstavě výtvarného umění, pořádání svateb a je cílovou stanicí fotografů. Teď přejíždíme k Lombard street ale nejdřív nám Martin ukazuje nejstrmější ulici, kterou zde objevil. Jmenuje se Flibert Street jejíž skoln je 31,5% (17,5 °). Teď se ale dostáváme k Lombard street k pasáži nejklikatější silnici světa. Je velice populární a turisti vyhledávanou atrakcí. Dnešní podobu získala Lombard Street ve dvacátých letech minulého století. Do té doby byla inkriminovaná část Lombard Street velmi strmým kopcem; pro ochranu chodců bylo rozhodnuto o postavení osmi serpentýn, díky kterým je ulice pro chodce schůdná. Technicky se však nejedná o nejklikatější ulici v San Franciscu – Vermont Street ve čtvrti Portero Hill je mezi křížením s dvacátou a dvaadvacátou ulicí ještě klikatější; pro svou vizuální krásu a okolní scenérii si však věhlas získala právě Lombard Street. Odsud se dostáváme na Columbus Avenue a zastavujeme u nejvyššího mrakodrapu San Francisca Transamerica Pyramid s 260 metry. Odsud směřujeme na Grant Avenue, kde je Čínská čtvrť, která je nedaleko. Čínská čtvrť Chinatown je největší čínskou komunitou mimo Asii. Patří k nejstarším ulicím v San Franciscu. Můžete zde koupit i psí zuby. Procházíme Grant Avenue a přecházíme na Columbus Avenue, kde je česká hospoda. Po části této silnice jezdí historická lanovka jejíž vozy se nazývají Cable cary. Tyto historické trasy jsou zde tři. Cable cary, jsou poslední ručně ovladané lanovk. První dráhy vznikli již v roce 1873 a v roce 1890 měli 23 linek. Je to jedna z nejnavštěvovanějších atrakcí ve městě. Jdeme po Columbus Ave a je vidět Telegraph Hill na kterém stojí Coit Tower, který vypadá, jako kones hasičské hadice. Věž Coit Tower získala své jméno po Lillie Hitchcock Coitové, bohaté obyvatelce San Francisca, která ve své závěti odkázala třetinu svého majetku městu San Franciscu na jeho zvelebení. Po krátkých diskusích bylo rozhodnuto o stavbě věže na vrcholku kopce Telegraph Hill. Lillie Coitová již od svých mladých let měla velmi vřelý vztah k hasičům a jejich povolání, sama byla dobrovolnou hasičkou a účastnila se řady zásahů při likvidování požárů; věž tak byla postavena na počest všech hasičů. Je vysoká 64 metrů. Odsud přecházíme k Fisherman’s Wharf. Než tam dojdeme, tak procházíme kousek lanové dráhy Cable carline, než se dostaneme k přístavišti. Je zde rybářský trh a krom toho na molu 39 je možnost vidět lachtany, ale my jsme to štěstí neměli. Odsud jezdí lodě na Alcatraz. Bohužel na něj jsme čas neměli, protože je to na půl dne a též je tu malé muzeum vojenských plavidel USS Pampanito se účastnila bojů 2. světové války. Všechny boje přečkala bez úhony, přičemž potopila šest nepřátelských lodí a několik jich těžce poškodila. SS Jeremiah O'Brien je jednou z posledních dvou lodí typu Liberty postavenách během 2. světové války. Je stále v plně funkčním stavu. Prošli jsme si toto přístaviště a šli na místo shledání, odkud jsme ještě přejížděli k symbolu San Francisca a nejdělšímu mostu své doby a to ke Golden Gate. Vystupujeme na parkovišti a jdeme pěšky. Je možnost si to tady projít. Vidět sochu stavitele a na několik vyhlídek mostu. Na most se nechá dojít pěšky. Překvapilo mě, jak se post pod tíhou vozů chvěje. Je tu neustálí vítr a k tomu randál z vozů. Takže zde pobývat je celkem nepohodlné. Ale je úžasné se projít po tomhle mostě. Vidět výšku pilířů a vidět, jak ohromný jsou. Zde u parkoviště se nachází i muzeum mostu a je zde i průřez lanem. Do provozu byl slavnostně uveden 27. května 1937. Veškerá sláva za most Golden Gate padla na bedra stavitele Josepha Strausse. Most má rozpětí pilířů 1280 m, celková délka je 2737 m. Má dvě nosná lana, každé má průměr 92 cm a skládá se ze 27 572 pramenů. Každý pilíř nese zátěž 95 000 tun, kotevní kvádry jsou vystaveny zatížení 28 500 tun v tahu. Ocelové pylony se skládají z několika tisíc snýtovaných malých ocelových krabic. Věže dosahují výšky 227,4 m nad mořem. Celé dílo váží 887 000 tun a obě věže drží pohromadě 600 000 nýtů. K velmi rozšířenému mýtu patří, že most je za dobrého počasí neustále natírán a natření celého mostu zabere zhruba rok a pak se začíná znova. Most byl poprvé natřen barvou International Orange při jeho stavbě, poté pouze dvakrát v roce 1965 a 1995. Natírání jednotlivých částí mostu je plánováno v rámci běžné údržby, pouze na určitých částech. Od roku 1980 je postupně původní barva nahrazována více korozivzdornou a méně toxickou inorganickou zinko-akrylovou barvou. V současné době se na údržbě mimo jiné podílí 28 natěračů. Pomalu se loučíme se San Franciscem a to přejezdem po Golden Gate.