Road Trip USA 9. den Přejez do Montany 2016

Do devátého přejezdového jsem se probouzel v 6:24. Ráno auto ukazovalo 0°C.Dnes nás čeká dlouhý přejezd do Montany. Trasa dlouhá nějakých 670 km.
Tak ji využiji tento den k dalším postřehům z USA. Dneska odjíždíme dýl a to v 8:26. Během cesty opustíme stát Washington, projedeme Idaho a skončíme v Montaně. Jelikož dnes jedeme velký kus, tak určitě stojí za zmínku zdejší doprava. Všechny cestovatele, poutníky a jiné zklamu. Takové ty písně ve kterých se zpívá, kdy vztyčím palec a projedu státy, tak to tady nefunguje. Takovýhle lidi zde opravdu u silnice stát neuvidíte. Jedním milníkem se stalo 11. září 2001 a lidi jsou opatrní a nezastaví. Nemohu to říct s přesností, ale je možné, že stopování je dnes nezákonné, jako je tomu například ve Švýcarsku. Jiní by se rádi zde pohybovali třeba zdejší dopravou, jako jsou autobusy nebo vlaky. To je taky mýtus, že by to bylo tak snadné a efektivní. Pokud existuje autobusová doprava, tak jen ve velkých městech. Kde se těmto autobusům říká Shuttel „Šatl“ Neviděl jsem ve městečkách a jiných obcí autobusovou zastávku. Takže pokud existuje veřejná doprava, tak je velmi těžké se přemisťovat. To samé platí na západě o vlakové dopravě. Vlaková doprava je zde především nákladní a podle toho vypadají i nádraží. Neviděl jsem žádnou nádražní budovu jen dvoje, či troje koleje. To bylo vše. Za 10 000 km jsem viděl jeden nebo dva osobní vlaky pro lidi. Nákladní vlaky táhnou tři nebo čtyři lokomotivy a mají přes sto vagónů. Opravdu délka těchto vlaků je delší jak 1 km. Na východě Ameriky je to prý lepší s vlakovou dopravou. Američané investovali do silniční infrastruktury a jsou vidět velké rozdíly tam a u nás. Američané jezdí ohleduplně a předpisově. Za celou cestu jsme neviděli jedinou nehodu. Na dálnicích auta jezdí 75 mil/hodině a kamiony 65 mil/hodině. Některé kamiony mají na zadní části napsáno třeba Long vehicle, což znamená, že je abnormálně dlouhý z několika návěsů. nebo Size vehicle či jinak, kde všichni vědí, že se jedná o abnormální náklad ať široký, vysoký nebo dlouhý.. Oproti nám se na mostech platí mýtné, ale není to u všech. Obvyklý jev na semaforech je odbočení vpravo na červenou. To znamená, že 90% případů je možné odbočit vpravo, když svítí červená. Ovšem je třeba dát přednost v jízdě. Další zvláštností je cedule zvaná Stop All Way, kde je stopka ze všech stran. A taková křižovatka se řídí způsobem, kdo přijel první, první odjede. Zde to funguje, ale u nás si to nedovedu představit. Ve velkých městech existuje pruh pro Full cary, který je značený na silnici kosočtvercem a slouží pro auta ve kterých jednou minimálně 2 lidi. Tohle člověku umožní projet velkoměsto opravdu rychle. Pokud do tohoto pruhu vjede auto, které nesplňuje podmínku 2 lidí. Můžete si být jistí, že budete ihned udáni. Nejnižší sazba pokuty se pohybuje kolem 400 $. S úžasem jsem mohl sledovat, jak jsou Američani schopní dělat nadjezdy a sjezdy k dálnicím. S věcí se kterou se na cestách shledáte jsou na silnicí vytvořené takové zastávky. Tyto zastávky slouží k plynulosti provozu. Auto nesmí brzdit víc jak 5 vozidel, jinak je to na pokutu, takže když uvidíte v zrcátku 2-3 auta pozastavíte na téhle zastávce a pustíte rychlejší vozidla. O benzínkách jsem psal již dříve, ale určitě se to sem hodí ještě jednou. K benzínce můte přijet dle libosti a i zacouvat ke stojanu. Tankování benzínu funguje formou zálohy. Zaplatíte třeba 20$ a když dotankujete 20$ tak se pumpa zastaví. Když je neutratíte, vrátíte se zpět na pumpu a prodejce vrátí rozdíl. Benzínky slouží dobře jako Snack bary. Opravdu je možnost se tu i občerstvit. Točenou limonádou, párky v rohlíku – ty zde mají opravdu jiné než u nás. Výběr ze tří párků a k nim krom hořčice s kečupem, jsou i jiné dresinky a zelenina, sladkém či mexickou kuchyní. Nechají se dokoupit i konzervy. Věci jako je McDonald jsou opravdu časté na silnicích, takřka v každé obci. To co beru za zajímavost jsou práce na silnicích. Nejen to, že nad některými pracemi dozorují policisté. Tak se hlavně setkáte s Flag manem. Člověk co řídí provoz. Který drží ceduli na níž je napsáno STOP a z druhé strany SLOW svoji práci berou někteří opravdu zodpovědně. Jsou schopni k vám přijít a říct vám jaké zdržení to bude. Pokud se ještě jedná o něco většího, tak je tato dopravní situace doprovázená Pilot Carem, což je auto které převeze auta na druhou stranu. U nás tyto situace jsou řešený semaforem. Poslední věcí, které jsem se všiml je tak, že není povinnost mlhovek, to byla asi ta nejnebezpečnější věc, se kterou jsme se shledali. To jsou poznatky ze silnic.
To co je taky jiné než u nás jsou mobilní sítě. Naše mobily nebo jejich operační systémy, tak dobře nespolupracují. Protože většinu času jsem tu byl bez signálu. Přitom mi přišlo, že místní obyvatelé s tím takový problém neměli. Lidé tak využívají telefoní budky, které již takřka u nás vymizeli.
Supermarkety které jsem měl možnost navštívit, abychom dokoupili potraviny, tak mi z nich spadla brada. Taktéž se v tich větších nachází Snach bar, kde je možnost koupit hotové jídlo, jako je grilované kuře, smažené chalapeňos, či džodžos. Mají zde i studenou kuchyni, připravené saláty a musím říct, že jsou opravdu velmi chutné a výběr ze zeleniny a ovoce je neskutečný a jak je operovávané je věc další. Spouští se zavlažování zeleniny. Zelenina vyskládaná ručně. Né jako u nás, kde to prodavači nasypou do bedny a jdou od toho. Tohle je potom se vším výběr masa je taky obrovský, ale třeba vepřové jsem mockrát nezaregistroval. Viděl jsem i zvláštnosti, jako byly žloutky v láhvi nebo nakládané vařené vejce. V krámech je veliký výběr konzerv, to mě překvapilo taky moc a o to víc jejich obsah. Opravdu skvělé chuťově. Ohledně alkoholu je to zvláštní. Též výběr třeba ze 40 -60 druhy piv, že člověk opravdu neví, které vybrat. To samé u vína, ale né všechny krámy ty možnosti mají. Musejí mít licenci na alkohol. Třeba Walmart má licenci pouze na pivo a víno a ve státě Utah jej prodávají se sníženým obsahem alkoholu. Walmart je zvláštní tím, že v něm koupíte opravdu vše. Od housek až po brokovnici k tomu postačí mít jen pas. Američané jsou zvyklí na množstevní slevy, takže často mají je to, že když koupíte dvě stejné věci stojí to stejně, jako za jednu nebo čtyři za cenu jedné, to samé pak je i u piva, kde pak třeba 24 či 30 plechovek vyjdou za hubičku. Velice časté je u přepážek, že požadují ID (ID je občanský průkaz či pas) a to i po důchodcích. I mají za kasou pomocnou sílu, která nákup dá do sáčků. S papírovými sáčky jsem se už tolik neshledal, jak s igelitkami a pokaždé jsem odcházel aspoň se třemi. Opravdu nešetří.
O tom jací jsou Američané. Zažil jsem s nima mnohé. Jsou vtipný umí některé situace odlehčit. Jsou zvědaví. Když byste zastavili autem u silnice a koukali třeba do lesa, jsou schopni zastavit a dívat se na nic s vámi. Cizímu člověku jsou schopni říct o sobě mnohé. Nejčastěji odkud jejich předci přišli a kde žili a podoně. Mají potřebu být důležití, což v tomhle případě se jedná jak o chvástání, že vás rádi pozvou do karavanu a provedou vás jím, nebo rádi a ochotně pomohou. Jakožto jeden pán, které ho jsem nazval Mr. Michigan, který nám půjčil sekeru a pak nám přinesl ještě jeho domácí brambory u Michiganu. Jsou vášnivými kempaři. Mnozí rádi tráví víkendy v přírodě, pozná se to jak podle zázemí kempů, tak podle jejich karavanů, až autobusů, kdy jsou schopní si za ním vést ještě, auto, garáž s autem, loď či letadlo. Vše jsem měl možnost vidět na vlastní oči. Společnost tyto lidi učí udávání a jsou v tom fakt dobří. Zažili jsme nápis na autobusu a na dopravní ceduli, kde by se volně přeloženo dalo říct: „Udej podezřelého člověka – Jsi hrdina.“ U nás tohle bylo za minulého režimu, takový lidé byli evidováni v STB. I dnes se to u nás vrací, kdy naše společnost a media lidé vyzývají, aby udávali. Tohle opravdu ubližuje veškeré svobodě. Zažili jsme kdy nás udala jedna žena za to, že jsme si z lesa přinesli větve na uvaření večeře. Slyšeli jsme příběhy, kdy soused udal sousedku, že se opaluje bez vrchního dílu plavek, nebo že děti do 3 let nemají plavky, udají i za otevřené pivo na parkovišti nebo v autě aniž byste byli řidiči. Člověk si opravdu musí dávat pozor co dělá. Svojí moc policie v parcích zastávají Rangerové a jsou schopní člověka pokárat, že stojí metr od stezky a nebo mě, že jsem zvedl ze země malou šišku a 2 minuty mi povídal o tom čeho jsem se dopustil a jakou pokutu za tohle mohu dostat. Jejich živobytí či víra se hodně odráží na jejich obydlí. Nejvíc, co mě překvapilo byli vesnice. Nevěřil bych, že takhle může vypadat americký život. Z toho mě až zamrazilo, jak někde v rozvojových zemí. Kolik takovýhle Američan může vydělávat peněz? Jakou štreku jezdí za prací? Kdo se stará o děti a mnohé další? Málo kdo má psa, není vidět žádné hospodářství a na zahradách jsou jen zatlučená plechová zvěř. Co se týče potravin jsou v krámech 1,5x dražší než u nás někde až 2x tak dražší, ale třeba pivo je lidovým nápojem a nechá se sehnat plechovková třetinka za 60 centů. Největší rozdíl tak byl vidět mezi Utahem a Arizonou. Kde v Utahu žijí Mormoni a jejich domy a okolí je ukázkové. Za to Arizona je populačně indiánská a vesnice tak vypadají. Přes některé baráky je vidět na druhou stranu, či mají jaké si jurty. Ve větších obcí je vidět, že jsou budované státem jako rezervace a řadové domy tak trochu připomínají jak tábory smrti. Na střechách jsou pneumatiky, aby jim neulétli. Někteří důchodci, žijí kočovným životem, že prodají svůj domov koupí si obytný karavan a cestují po státech a svojí činži si tak vyberou ve kterémkoliv státu. Spaní ve volné přírodě je zakázané. Bere se to zde jako potulka a pokud vás někdo uvidí, budete nejspíše udáni místnímu šerifovi. A bude to probíhat jak ve filmu Rambo. Dostanete pokutu a vykáže vás ze svého okrsku, protože když by se vám něco stalo nechce s tím mít práci, tedy nic společného. V Americe život ve svobodě mi přišel už pouhým mýtusem.